“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Sabtu, Julai 31, 2010

Rhodamine B - Pewarna haram masih digunakan

~ Rhodamine B Dye ~


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Walaupun diharamkan sejak lebih 50 tahun lalu, Rhodamine B didakwa masih digunakan dalam penyediaan makanan seperti kuih pau, belacan dan makanan ringan. Rhodamine B, sejenis bahan penyebab kanser yang mengeluarkan warna merah jambu, tidak sepatutnya dijadikan pewarna makanan kerana ia hanya boleh digunakan untuk pembuatan barangan plastik dan tekstil.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata pihaknya pertama kali mengesan penggunaan Rhodamine B dalam belacan pada 1973 dan sejak itu, ujian terhadap bahan berkenaan diadakan secara berkala.

Di bawah Peratuan Makanan 1985, penggunaan Rhodamine B tidak dibenarkan dalam makanan. Mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak lebih dari RM5,000 atau hukuman penjara bagi tempoh tidak lebih dari dua tahun, atau kedua-duanya sekali. Penggunaan Rhodamine B juga tidak dibenarkan dalam makanan di bawah Ordinan Makanan dan Ubatan 1952. Ini bermakna pewarna tersebut telah diharamkan sejak lebih 50 tahun yang lalu.

“Ujian terbaru CAP dikendalikan April lalu mendapati Rhodamine B terkandung dalam dua sampel belacan dan beberapa snek berwarna yang dibeli dari pasar di sekitar Kuala Lumpur. Kami terkejut apabila mendapati Rhodamine B masih terkandung dalam makanan walaupun diharamkan sejak berpuluh tahun lalu,” katanya.

Daripada ujian-ujian terbaru yang dijalankan sudah jelas undang-undang yang ada tidak dikuatkuasakan dengan tegas untuk menghalang pesalah daripada menggunakan pewarna Rhodamine B dalam makanan.

Kanser menjadi pembunuh utama di Malaysia dan semakin ramai penduduk Malaysia menghidap penyakit ini. Pengambilan bahan penyebab kanser dalam makanan menjadi penyebab utama kanser. Sehubungan dengan penemuan terbaru ini, Persatuan Pengguna Pulau Pinang sekali lagi menggesa Kementerian Kesihatan supaya mengambil langkah-langkah berikut:
  • Menguatkuasakan Peraturan Makanan 1985
  • Menyiasat dan mendakwa sesiapa saja yang didapati menggunakan pewarna dalam makanan yang undang-undang melarangnya.
  • Menghentikan penjualan pewarna gred industri (yang diharamkan untuk makanan) dalam jumlah yang kecil untuk mengelak penyalahgunaannya.
  • Tidak menggalakkan pengeluar dan pengusaha makanan menggunakan pewarna kimia kerana selain boleh memudaratkan, ia juga tidak perlu.
  • Menjalankan kempen media untuk tidak menggalakkan pengguna membeli makanan yang mengandungi pewarna dan mendidik mereka tentang cara membaca label makanan dengan betul.
  • Menguji dengan kerap semua barang makanan yang dijual untuk memastikan ia tidak mengandungi sebarang pewarna yang diharamkan dan bahan kimia yang beracun.
Kementerian Kesihatan perlu menyita semua produk makanan seumpamanya yang berada di pasaran.

ALERT
: Para pengguna dinasihatkan supaya mengelak makanan berwarna terang yang tidak kelihatan asli.





Rujuk : BH 31/07/2010 dan MalaysiaKini

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails