“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Mei 24, 2009

Kaunselor Anda: Rintihan isteri kedua

Bersama Dr. Rubiah K. Hamzah (Pakar Motivasi)
bminggu@bharian.com.my

Suami pilih kasih, lebih utamakan keluarga madu

Soalan:
Saya berusia 35 tahun dan ibu empat cahaya mata. Saya sudah berkahwin 11 tahun lalu dan menjadi isteri kedua. Seperti kebanyakan isteri kedua lain, sepanjang perkahwinan terlalu banyak kekurangan yang perlu saya terima, termasuk kami anak-beranak tidak pernah berhari raya dengan suami. Malah suami balik ke rumah pun seperti melawat kawan.

Namun saya akui suami amat baik. Dari segi kemewahan hidup, semua disediakannya. Saya tiada masalah kewangan. Namun ada masanya, jiwa saya memberontak. Saya juga ingin suami di sisi, berhari-raya bersama, namun, nampaknya hingga sekarang tinggal harapan. Suami takutkan isteri pertama. Kenapa kebanyakan suami yang berpoligami, takut isteri pertama? Kami bukannya nikah secara rahsia. Saya sudah tidak dapat bersabar lagi dan meminta suami melepaskan diri ini.

Baru-baru saya mendapat tahu, madu saya seorang yang berkuasa dalam syarikat suami. Jika suami mati, madu saya tidak ada masalah kerana boleh mengambil-lih perniagaan suami, tetapi saya bagaimana? Apa yang perlu saya lakukan tanpa sebarang pekerjaan? Oleh itu, saya minta dilepaskan kerana terlalu banyak kekurangan yang perlu saya terima. Suami tidak adil. Dia membelikan rumah teres dua tingkat, kondominium dan pangsapuri kepada madu. Tetapi saya hanya diberi rumah pangsa. Apa yang perlu saya lakukan?

Zarina
Kuala Lumpur.


Jawapan:

TAHNIAH kerana anda sudah berjaya melayari hidup berkeluarga walaupun menjadi isteri kedua dan sudah punya anak yang sedang membesar.

Kesudian anda menjadi isteri kedua adalah satu nikmat dari Allah SWT. Apa lagi dijodohkan dengan orang kaya harta dan kaya rasa sehingga membolehkan anda merasa nikmat berkeluarga walaupun tidak dapat semuanya mengikut ukuran anda. Ini sudah satu nikmat dan rahmat dari Allah yang sangat-sangat perlu dihargai kerana di luar sana terlalu banyak orang yang bergadai nyawa hanya untuk mencari sesuap nasi pagi dan petang. Oleh itu jika anda masih ada nasi dan lauk yang enak untuk disuap dan rumah tempat berteduh serta anak-anak yang sihat untuk berkongsi kasih, maka itu sudah satu hadiah terhebat dari Allah SWT yang tidak ada tolok bandingnya di dunia ini.

Sedarkah puan terlalu ramai orang di luar sana yang tidak dapat kesempatan berkahwin dan ada yang terpaksa berbelanja berjuta ringgit untuk mendapatkan anak? Ini bermakna puan masih tergolong dalam golongan orang yang sangat bertuah. Namun, berdasarkan apa yang anda luahkan, jelas menunjukkan bahawa anda belum berpuas hati dengan apa yang sudah dikurniakan Ilahi. Keadaan itu timbul kerana anda menurut hati dan ‘apa yang anda mahu, bukan yang anda perlu’. Sedangkan apa yang anda mahu itu bukan apa yang suami dan Allah SWT mahukan. Jika apa yang kita mahu itu adalah kemahuan Allah juga, sudah pasti Allah akan dikurniakan.

Bersabarlah puan, kerana Allah tidak menunaikan hamba-Nya serentak. Kesemua doa kita kabulkan secara beransur-ansur. Apa yang anda alami adalah senario biasa menjadi isteri muda atau wanita yang bermadu tidak kira isteri nombor berapa pun. Pastilah anda di kedudukan itu, tidak boleh meminta tapi hanya sekadar menerima. Ini prinsip penting yang perlu dipegang. Anda berkongsi hak dengan pemilik pertama, maka orang kedua hanya menunggu saja bila hak diberi dan banyak mana. Tidak boleh mempersoalkan dan membandingkan antara anda dan madu. Kerana atas dasar apa pun, isteri tua yang masih memberikan khidmat terbaik pada suaminya tidak akan mudah diabaikan oleh suami dan sulit untuk mengubah cara hidup yang sudah terakam sejak mereka muda lagi.

Kita sekadar pendatang baru, konsep adilnya buka saksama tapi diberi hak bila dirasakan perlu. Pantang minta hak kerana hak itu haknya suami. Jika suami boleh main peranan dengan baik pun konsep adilnya bukan memberi yang saksama tetapi tetap diberi dan pasti bahagiannya tidak sama kerana sejarah bersamanya saja tidak sama. Mereka sudah melalui jangka hidup berkongsi yang sangat lama dibanding dengan puan. Puan ditemui dalam perjalanan hidup saja bukan seperti menemui isteri pertama. Jika tempoh bersama itu berbeza, cara hidup itu berbeza dan tempoh berjuang tidak sama, mana mungkin puan menuntut yang sama antara anda dan madu.

Sikap inilah yang membuat semua isteri kedua menderita hasil ciptaan sendiri. Oleh itu sedarlah terkadang apa yang yang kita hajatkan melebihi daripada apa yang Allah peruntukan untuk kita. Oleh itu janganlah bersedih jika anda tidak dibelai, tidak diberi sebanyak yang anda fikir layak dan diberikan seperti anda fikirkan. Keadaan ini akan membuat anda sentiasa berasa tidak tenteram, tidak puas dan tidak gembira dalam hidup.

Sikap anda yang begitu jugalah yang mungkin membuat suami hanya datang bertandang saja di rumah anda, berubah sikap dan mulai tidak menghargai anda sebagai isteri keduanya. Bersyukurlah anda masih ditanggung semua keperluan utama. Jika anda masih berasa kurang, itulah perasaan yang menyelubungi diri sepanjang hidup hinggalah Puan menemui ajal.

Nasihat Umi, anggaplah perkahwinan sebagai hadiah. Hargailah hadiah itu dan anak-anak. Sebagai isteri kedua anda akan selamanya kurang dan terimalah hakikat itu dengan hati terbuka. Jangan membandingkan dengan apa yang suami putuskan, kerana suami tahu apa yang beliau lakukan. Jika beliau bersalah, maafkan dan mohon doa dengan Allah SWT untuk suami diberi keadilan di hati. Redha dengan apa yang diberi. Harta terbaik adalah anak-anak, bukan rumah dan wang semata-mata. Jika anda isteri yang baik, hargai apa yang diberi suami bukan mempersoalkan apa yang diberikannya.

Pesanan terbesar Umi, jangan membanding-bandingkan apa saja yang diberikan kerana sikap itu menggambarkan anda manusia yang tidak pernah cukup dan bersikap tamak. Ini adalah dilarang dalam agama dan dalam budaya. Hayati pesanan Ibnu al-Mubarak seorang alim yang masyhur: “Wahai orang yang menghina dan melecehkan orang lain, apakah anda sudah selamat dari musibah, adakah anda tidak memerlukan orang lain dalam hidup dan Allah SWT menjelaskan, dunia ini lebih tidak berharga dari sayap seekor nyamuk, begitulah Allah menilai dunia ini. Maka wajar atau tidak anda takut dan gelisah kerananya.”

Puan sesungguhnya bahagia yang sebenarnya ialah bila kita merasa aman dalam diri, dalam keluarga dan dalam kehidupan sehari-hari bersandarkan reda kepada Allah SWT dan terhadap ketentuan-Nya.

Sumber : BHarian 2009/05/24

2 ulasan:

  1. maaf..saya kurang bersetuju dengan pendapat puan.saya juga isteri kedua dan amat memahami perasaan pn zarina.
    bukanlah beliau tamak..beliau hanya inginkan keadilan.mengapakah mengapakan mengatakan 'konsepnya bukan adil tapi diberi hak bila diarasakan perlu'.isteri pertama mahupun kedua,ketiga atau keempat sekalipun tarafnya sama sahaja di sisi Allah swt..suami perlu bersikap adil.kenalah menjaga hati dan perasaan isteri yang lain juga,bukan isteri pertama yang berkuasa segala2nya dan patut mendapat kelebihan.sebaliknya bila dah menempuh hidup bermadu setiap isteri perlu redha dengan hak masing2.isteri pertama perlu beralah dengan isteri kedua begitu juga sebaliknya.saya tidak merasakan yang pn zarina mahukan semuanya sama seperti isteri pertama.beliau hanya mahukan penggiliran yang lebih baik(perhatian suami)..dari segi harta yang munasabah..bukan lah beliau juga mahukan 3 buah rumah..tapi sekiranya suaminya mampu belikan isteri pertama 3 buah rumah..apa salahnya belikan sebuah rumah yang lebih selesa(rumah di atas tanah) untuk isteri kedua..sementelah anak beliau juga ramai.kesimpulannya suami perlulah menjaga hati setiap isterinya dan jangan lah lebihkan salah seorang darinya kerana perbuatan tersebut mengundang duka di hati isteri2 yang lain.untuk isteri pula,kenalah redha dengan hak isteri lain juga dan tidak mementingkan diri sendiri.wallahualam..


    anis

    BalasPadam
  2. Maaf juga. Saya pun kurang bersetuju dengan puan.Sebagai isteri kedua,tentunya dia mempunyai hak-haknya sebagai isteri kerana Islam tidak membezakan hak antara isteri.Ibaratnya,jika isteri pertama makan beras gred A++, isteri kedua juga berhak mendapatberas gred A++ drp suaminya.Sebab seorang suami bukanlah hak mutlak seorang isteri wpun dia ynag pertama berkahwin dengan suami.Terima kasih.
    =Muslimah

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails