“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Ahad, Februari 28, 2010

Terlupa beli makanan punca cerai?


KUALA LUMPUR 27 Feb. – Suami terlupa membeli makanan yang dipesan oleh isteri adalah antara lebih 200 alasan remeh yang menjadi punca penceraian pasangan Islam di negara ini.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Pengurusan Masjid (Kesuma), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zawiah Hassan berkata, alasan remeh lain ialah isteri lambat menyediakan makanan, pasangan bangun tidur lewat, balik lambat dan kurang berkomunikasi.

‘‘Penceraian seumpama ini penyumbang terbesar peningkatan kes-kes penceraian di negara ini,’’ katanya ketika ditemui, di sini.

Beliau berkata, statistik penceraian seluruh negara pada 2008 meningkat kepada 22,289 berbanding 21,051 kes pada tahun 2007. Menurutnya, daripada jumlah tersebut, purata 35% kes adalah pasangan yang tempoh perkahwinan mereka tidak sampai lima tahun. Zawiah berkata, ada isteri yang baru tiga hari berkahwin meminta cerai kerana suami lupa membeli makanan yang dipesan.

‘‘Si suami pula ada yang menceraikan isteri gara-gara isteri lewat menyediakan minuman. Fenomena seperti ini sangat membimbangkan kerana sifat sabar dalam kalangan pasangan muda makin tipis,’’ katanya.

Menurut Zawiah, kadar penceraian yang meningkat akan mendatangkan masalah sosial, kesan psikologi serta membantutkan perkembangan kehidupan berkeluarga.

Laporan lanjut mengenai isu ini disiarkan dalam Utusan Malaysia Isnin ini. Banyak lagi isu-isu menarik dalam akhbar jawi tersebut yang kini berwajah baru dengan kandungan yang lebih padat dan segar.

Sumber : Utusan 28/02/2010


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails