“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 25, 2010

Keupayaan wanita bukan ancaman lelaki

Oleh Nik Salida Suhaila Nik Saleh


MONOPOLI wanita dalam pelbagai bidang harus dijadikan saingan yang sihat oleh lelaki. - Gambar hiasan

Golongan Adam perlu memperkasakan diri dengan ilmu seiring keperluan agama, negara

TIADA yang perlu dibimbangkan apabila kesamarataan gender dalam perkhidmatan awam dijamin kepada setiap rakyat Malaysia. Selain termaktub dalam Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan, Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia 1948 juga mengiktiraf kesaksamaan hak yang memberi keadilan untuk berkhidmat tanpa mengira jantina.

Sebagai negara yang mengesahkan Konvensyen Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita 1979, Malaysia berkeyakinan pembangunan penuh dan menyeluruh sesebuah negara menghendaki penyertaan maksimum wanita berdasarkan persamaan dengan lelaki dalam semua bidang.

Cuma ada beberapa perkara diberi pengecualian. Antaranya, alasan untuk tidak bertentangan dengan amalan syariah di negara ini. Justeru, sebagai golongan yang asalnya tertindas disebabkan norma, sosial dan budaya yang tidak memihak kepada mereka, wanita bangun menuntut hak seiring dengan perintah agama yang memuliakan setiap manusia tanpa mengira perbezaan biologi.

Bermula dengan keluar dari kepompong kehidupan yang sempit akibat pengaruh kolonialisme, wanita Malaysia mencari ilmu dan kemahiran untuk membuktikan keupayaan dalam semua bidang. Pengaruh sosial meletakkan mereka warga kelas dua turut menjadi cabaran merealisasikan sunnah Rasulullah yang mengangkat martabat wanita ditindas sejak era jahiliah.

Tentu kita tidak lupa mengenai sejarah bagaimana komited usahawan ternama Saidatina Khadijah dalam perniagaan. Begitu juga cicit Rasulullah, Sukaynah Hussain dalam memperjuangkan hak wanita.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) pada 2006 melaporkan, jumlah pelantikan wanita sebagai pembuat dasar di Malaysia sangat tidak memberangsangkan. Walaupun kerajaan mengesahkan komitmen memastikan 30% pembuat dasar dilantik dari kalangan wanita namun polisi dan program merealisasikan hasrat itu tidak selari dengan iltizam dijanjikan.

Tetapi kini wanita semakin bijak, menguasai perkhidmatan awam dan semakin ramai dilantik memegang jawatan pembuat keputusan. Aliran menunjukkan merit kelayakan mengatasi perbezaan biologi dalam merencana sesuatu agenda negara. Sedikit sebanyak senario ini memberi impak terhadap negara dalam pelbagai aspek. Ia bukan soal bagaimana menghadapi situasi nasional yang bersifat matriaki tetapi bagaimana untuk akur kepada hakikat ketidak-seimbangan gender akibat kelemahan golongan lelaki dalam pendidikan.

Sekali gus menidakkan penyertaan mereka dalam arena awam sedangkan mereka juga tidak semuanya mampu cemerlang untuk menjalankan tugas rumah tangga. Kebimbangan terhadap pertambahan wanita dalam sektor perkhidmatan memang berasas berdasarkan keupayaan mereka sebagai sumber pengembangan zuriat. Tetapi wanita tiada pilihan kerana mereka mempunyai kepakaran diperlukan demi kemajuan dan pertumbuhan negara. Sebab itu keupayaan wanita tidak harus dilihat sebagai ancaman terhadap norma dan sosial masyarakat sebaliknya lelaki harus sama-sama berusaha supaya kembali berjalan seiring.

Seperti mana wanita kembali membina empayar yang kukuh dalam masyarakat selepas kedatangan Islam dengan menguasai ilmu, maka tindakan sama juga perlu untuk lelaki yang sudah lama lena dibuai mimpi. Sistem pengambilan pelajar ke universiti dan kakitangan awam berasaskan merit kelulusan akademik jelas menunjukkan ilmu menentukan kedudukan dalam perkhidmatan tanpa cenderung kepada jantina dan jika tidak memihak kepada calon lelaki. Ini bukan salah wanita.

Kekangan timbul akibat penguasaan wanita dalam perkhidmatan awam hanyalah persepsi dan belum dibuktikan menjadi masalah utama pembangunan masa depan negara. Justeru, pandangan itu perlu dinilai semula kerana boleh menjadi ancaman kepada agama dan negara.

Jangan nanti wanita terpaksa berundur hanya kerana lelaki kian mundur. Sebaliknya, mereka harus bersama memperkasakan diri dengan ilmu seiring keperluan agama dan negara yang tidak bertolak ansur dengan kelayakan akademik. Kreativiti, tahap kecerdasan minda, keupayaan menyelesaikan masalah, kebijaksanaan membuat pertimbangan, tahap ketahanan mental dan keluasan pengetahuan boleh dibuktikan dengan kelulusan akademik cemerlang di sekolah mahupun universiti.




Sumber : BHarian 2010/02/25

Capaian entry berkaitan :
  1. Lelaki kena terima cabaran kaum wanita
  2. Wanita kuasai sektor awam

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails