“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Februari 24, 2010

Kelebihan Qiyamulail (Tahajjud)

Assalamualaikum warahmatullah,

Nasi tambah kepada entry Solat tahajud dapat perkukuh iman, elak perbuatan khianat, yang diterima daripada saudara Abu Bunyameen [bayanster@gmail.com] di SiM.

KELEBIHAN QIYAMULAIL (TAHAJJUD)

Allah Taala telah berfirman tentang sifat-sifat orang bertakwa:

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُون ٍ. ءَاخِذِينَ مَا ءَاتَاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُحْسِنِينَ

iaitu di dalam kehidupan dunia kemudian menerangkan kebaikan mereka di dalam amalan dengan firmanNya:

كَانُوا قَلِيلاً مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ . وَبِاْلأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.

Berkata Al Hasan Al Basri rahimahullahu taala alaihi: Mereka menanggung berdiri malam dan tidak tidur malam melainkan sedikit dan mereka rajin melakunya dengan lama hingga ke waktu sahur dan mereka beristighfar pada waktu sahur (Tafsir Al Quranul Azim, bab 4 m.s 250).

Allah Taala menyatakan sifat orang beriman dengan firmanNya:

إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ . تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ


yakni dengan demikian mereka berdiri malam dan meninggalkan tidur dan berbaring di atas tilam yang empuk.

Kemudian firman Allah Taala:


يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ

iaitu dengan penuh ketakutan daripada balasan azab dan berharap dalam limpah kurnia pahalaNya. (Tafsir Al Quranul Azim, bab 4, m.s 468)

Dan bagaimana pula mereka tidak berdiri malam sedengkan penghulu, imam dan kebanggaan mereka, Rasulullah salallahu alaihi wasallam sendiri berdiri malam hingga bengkak kedua-dua kakinya. Abdullah Bin Rawahah radhiallahu anhu mensifatkan dengan katanya:

Dan di kalangan kami Rasulullah membaca kitab-Nya,
Apabila menghirup kebaikan daripada subuh yang menerangi,
Kami melihat petunjuk selepas buta hati-hati kami,
Dengannya, dengan penuh keyakinan bahawa apa yang disabdakannya pasti berlaku,
Tetap menjauhkan punggungnya daripada perbaringannya,
Apabila bertambahlah penyeksaan para Musyrikin ke atasnya.

Kemudian Allah Subhanahu Wataala menyatakan balasan mereka dengan firmanNya:

فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

(As Sajadah: 15 – 17) iaitu tiada seorangpun yang mengetahui betapa besarnya apa yang Allah sembunyikan bagi mereka di dalam syurga daripada kenikmatan yang berkekalan dan kelazatan yang tidak pernah dirasai oleh sesiapa pun seumpamanya. Sebagaimana mereka menyembunyikan amalan mereka, demikian jugalah telah sembunyikan pahala bagi mereka, ganjaran yang bertepatan. Sesungguhnya ganjaran adalah daripada jenis amalan.

Berkata Al Hasan Al Basri rahimahullahu alaihi: Sesuatu kaum menyembunyikan amalan mereka, maka Allah menyembunyikan bagi mereka apa yang tidak pernah dilihat oleh mata atau yang terlintas di dalam pandangan mata manusia. (Lihat Tafsir Al Quranul Azim, bab 3, m.s 469)

Dan firman Allah Subhanahu Wataala menyatakan sifat hamba-hambaNya:

وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا

(Al Furqaan: 64) iaitu menghidupkan malam dengan ibadah, mereka berjaga ketika manusia lain tidur, dan mereka beringat tatkala orang ramai dalam kelalaian, ini semua kerana kecintaan mereka sepenuh ikhlas kepada Allah Tabaraka Wataala dan berasa kelazatan dengan bermunajat kepadaNya. Indah benarlah orang yang berkata tentang mereka:

Mereka menahan lambung mereka untuk merasai tidur,
Dan mengalir air mata di atas pipi dengan lelehan,
Dan ketahuilah bahawa kamu akan mati dan akan dihisab,
Wahai yang berdiri di hadapan Al Jalil dengan penuh kehinaan,
Kepada Allah merekalah kaum yang ikhlas dalam kecintaanNya,
Maka Dia pun meredhai mereka dan mengkhususkan bagi mereka khadam-khadam,
Kaum yang apabila tersingkap kegelapan ke atas mereka,
Mereka terus di sana dalam keadaan sujud dan berdiri,
Kempes perutnya dengan menjauhkan diri daripada yang haram,
Begitu juga mereka tidak mengenali makanan yang halal.

Dan daripada Abdullah Bin Salam radhiallahu anhu bahawa Nabi salallahu alaihi wasallam bersabda: “Wahai manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makan dan solatlah pada waktu malam (qiyamulail) sedangkan manusia tidur, kamu akan memasuki syurga dengan keselamatan.”

Di dalam hadis ini Nabi salallahu alaihi wasallam menerangkan bahawa qiyamulail adalah antara sebab-sebab yang membolehkan seseorang memasuki syurga. Maka berpegang teguh dengannya wahai saudara Muslim – semoga Allah memberi taufik – bahawa ia adalah pintu Darus Sa’adah (Kehidupan Kebahagiaan).

Bahkan solat pada malam hari adalah lebih afdhal daripada solat pada siang hari kerana ia lebih mendatangkan hampir kepada kekhusyukan dan keikhlasan. Oleh yang demikian, Nabi salallahu alaihi wasallam telah bersabda: “Puasa yang paling afdhal selepas Ramadhan adalah bulan Allah Muharam, dan solat yang paling afdhal selepas Solat Fardhu adalah solat malam hari.” (Hadis Riwayat Muslim 8/ 54 Nawawi) daripada Abu Hurairah.

Dan malam biasanya adalah waktu diturunkan rahmat, dan turunnya Rab bumi dan langit, dan ia adalah waktu kelebihan. Maka hendaklah kamu meraihkan keuntungannya. Daripada Jabir radhiallahu anhu katanya: Daku mendengar Rasulullah salallahu alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya pada malam hari terdapat satu waktu, tidaklah bertepatan seorang lelaki Muslim yang meminta kebaikan kepada Allah Taala daripada perkara dunia atau perkara akhirat melainkan Dia akan mengurniakan kepadanya, yang demikian itu pada setiap malam.”
(Hadis Riwayat Muslim 6/ 35 Nawawi)

Jika seorang Muslim memikirkan pahala qiyamulail pastilah ia tidak akan meninggalkannya; daripada Abdullah Bin ‘Amru Bin Al ‘Aas radhiallahu anhumma daripada Nabi salallahu alaihi wasallam sabdanya: “Di dalam syurga terdapat bilik-bilik yang dapat dilihat di luarnya dari dalamnya, dan dalamnya dari luarnya”. Maka berkata Abu Malik Al Asyari: Bagi siapakah ia wahai Rasulullah? Sabdanya: “Bagi mereka yang baik perkataannya, yang memberi makan, dan tetap berdiri malam sedangkan manusia semua tidur.” (Hadis Riwayat Tabrani dalam Al Kabir dengan isnad hasan, Al Mundziri mengatakannya dalam Al targhib (2 / 24) dan Al Haithami menghasankannya dalam Al Mujma’ (2 / 354))

Ketahuilah – semoga Allah memelihara kamu – bahawa qiyamulail adalah jalan orang-orang salih dan jalan bagi mereka yang beramal, penghapusan bagi dosa-dosa mereka yang berdosa dan petunjuk bagi yang berbangga dan melakukan maksiat.

Daripada Abu Umamah Al Bahili radhiallahu anhu daripada Rasulullah salallahu alaihi wasallam sabdanya: “Hendaklah kamu melakukan qiyamulail (berdiri malam) kerana ia adalah amalan orang salih sebelum kamu dan ia adalah pendekatan kepada Tuhan kamu, penghapus bagi kejahatan dan penghapusan daripada dosa.” Kata Al Haitsami di dalam Al Mujma’ (2 / 251), diriwayatkan Tabrani dalam Al Kabir dan Al Ausath dan di dalamnya terdapat Abdullah Bin Salih penulis Al Laith.

Berkata Abdul Malik Bin Syuaib: Tsaqat Ma’muun dan jemaah para imam melemahkannya.

Kataku: Antara mereka adalah Al Nasaa’i, Imam Ahmad dan Ibnu Khuzaimah, tetapi yang lain mentsaqatkannya seperti Yahya Bin Ma’in, Ibnu ‘Adi dan Abu Hatim. Berkata Al Mundziri di dalam Al Targhib (6 / 248), Bukhati telah meriwayatkan daripadanya dalam sahihnya.

Dan seperti hadis ini tidak turun daripada martabat hasan Insyallah Taala, oleh yang demikian Al Iraqi telah menghasankannya dalam Takrijul Ihyaa’ (4 / 634).

Dan hadisnya pada jalan yang lain oleh Tabrani dalam Al Kabir daripada Salman Al Farisi radhiallahu anhu, di dalamnya terdapat Abdul Rahman Bin Sulaiman, kata Al Hafiz (Ibnu Hajar) dalam Al Taqrib (1 / 482) : Benar tetapi membuat kesilapan. Dan seperti hadis ini ia adalah hasan dalam ‘al syawahid.

Dan di dalam hadis jalan ketiga daripada Bilal radhiallahu anhu, tidak sah kerana di dalam sanadnya terdapat Muhammad Bin Said Al Syaami Al Mashluub sedangan ia seorang pendusta dan menyeleweng, dan demikian juga diriwayatkan At Tirmizi (5 / 213) Hadis Abu Umamah ini dan katanya: Ini adalah yang paling sahih daripada hadis Abu Idris daripada Bilal.

Ketahuilah, semoga Allah memberi petunjuk kepada kamu – bahawa kemuliaan dan penghormatan terdapat dalam qiyamulail; daripada Sahal Bin Saad radhiallahu anhumma bahawa katanya: Telah datang Jibrail kepada Nabi salallahu alaihi wasallam lalu berkata: (Wahai Muhammad, kamu hiduplah sekehendak kamu, tetapi sesungguhnya kamu akan mati, dan beramallah sekehendak kamu tetapi sesungguhnya kamu akan mendapat ganjarannya, dan cintailah sekehendak kamu tetapi sesungguhnya kamu akan berpisah dan ketahuilah bahawa kemuliaan seorang Mukmin adalah qiyamulail (berdirinya ia pada malam hari), dan kehebatannya adalah ia kaya daripada berharap kepada manusia). (Berkata Al Hafiz Al Mundziri dalam Al Targhib (2 / 23), diriwayatkan Tabrani dalam Al Ausath dan isnadnya hasan.

Dan seorang Muslim yang berdiri pada malam hari adalah hampir kepada Rabbul Azzawajalla; daripada ‘Amru Bin ‘Anbasah radhiallahu anhu bahawa beliau mendengar Rasulullah salallahu alaihi wasallam bersabda: “Paling hampir seorang hamba kepada Tuhannya adalah dalam kegelapan akhir malam. Maka jika kamu mampu untuk menjadi daripada orang yang mengingati Allah pada ketika itu maka hendaklah kamu lakukan.” (Hadis Riwayat Tirmizi dan katanya: Hasan Sahih Gharib)

Memadailah bagi kamu – semoga Allah memberkati kamu – jika kamu antara orang yang mendirikan malam bahawa Allah akan menyintai kamu, ketawa akan kamu dan bergembira dengan kamu; maka daripada Abu Darda’ radhiallahu anhu daripada Nabi salallahu alaihi wasallam sabdanya: “Tiga orang yang Allah akan menyintai mereka, ketawa akan mereka dan akan bergembira dengan mereka: Seorang yang apabila ternampak kepadanya golongan yang berperang, ia pun menyerbu keseorangan diri semata-mata kerana Allah Azzawajalla, maka jika ia terbunuh atau Allah Azzawajalla membantunya adalah mencukupi baginya, lalu Dia berfirman: Lihatlah kepada hambaKu ini, bagaimana kesabaran bagiKu kepada dirinya!!

Dan seorang yang mempunyai seorang isteri yang cantik dan tilam yang empuk lembut, lalu ia berdiri malam dan Dia berfirman: Dia meninggalkan syahwatnya untuk mengingati Daku sedangkan jika ia ingin ia boleh berbaring!!

Dan seorang yang berada di dalam perjalanan, bersamanya tunggangan lalu mereka berjaga malam kemudian tidur. Maka ia bangun daripada sahur dalam kepayahan dan kesenangan.”
(Berkata Al Hafiz Al Mundziri dalam Al Targhib (2 / 33) diriwayatkan At Tabrani dalam Al Kabir dengan sanad hasan.

Wahai yang mendapat berita gembira yang besar dan kedudukan yang tinggi bahawa akan sampai cinta Allah Azzawajalla kepada kamu, maka kamu ikutilah jalan mereka yang beramal dan menyerupai mereka yang salih, dengan mengambil jalan yang diterokai oleh mereka yang bertakwa dan berjihad diri kamu dalam jalan Tuhan Rabbul ‘Alamiin semoga kamu akan sampai kepada martabat Muhsinin (mereka yang melakukan kebaikan) dan termasuk dalam golongan yang berjaya di dalam alam akhirat.

Bahkan ‘al ghibtah’ (semangat berlumba-lumba atau cemburu sesama sendiri) adalah dibenarkan dalam amalan kebaikan seperti qiyamulail dan selainnya; daripada Abdullah Bin Umar radhiallahu anhumma katanya: Sabda Rasulullah salallahu alaihi wasallam: “Tidak boleh hasad melainkan kepada dua golongan ini: Seorang lelaki yang Allah telah berikan Al Quran kepadanya dan ia berdiri dengannya (membaca dan mengamalkan – pent.) pada malam dan siang hari, dan seorang lelaki yang Allah tealh berikan harta kepadanya lalu ia membelanjakan pada malam dan siang hari.” (Diriwayatkan Al Bukhari (9 / 73 Fathul Bari)

Dan daripada Yazid Bin Al Akhnas radhiallahu anhu bahawa Rasulullah salallahu alaihi wasallam bersabda:

“Tidak boleh berlumba-lumba melainkan kepada dua perkara: Seorang lelaki yang Allah Taala telah berikan Al Quran lalu ia berdiri dengannya pada malam dan siang hari. Maka berkata seorang lelaki: Kalaulah Allah berikan kepada daku apa yang diberikan kepada si fulan. Dan seorang lelaki yang Allah berikan harta lalu ia belanjakan daripadanya dan menyedekahkannya, lalu berkata seorang lelaki seperti demikian.” (Berkata Al Mundziri dalam Al Targhib (2 / 36) diriwayatkan oleh Tabrani dalam Al Kabir dan riwayatnya Tsaqat yang mahsyur dan diriwayatkan Abu Ya’la daripada hadis Abu Said sepertinya dengan isnad yang baik.

Berkata Al Hasan Al Basri rahimahullahu alaihi: Kami tidak ketahui sesuatu amalan yang lebih berat di tengah malam dan nafkah harta ini, lalu dikatakan kepadanya: Mengapakah mujtahidin antara manusia yang paling elok wajahnya?!

Katanya: Ini kerana mereka telah menyendiri dengan Ar Rahman lalu mereka dipakaikan nur daripada nurNya. Berkata Al Fudhail Bin Iyadh: Apabila kamu tidak berdaya untuk bangun malam dan berpuasa pada siang hari, maka ketahuilah sesungguhnya kamu diharamkan kerana banyaknya kesalahan kamu.

Dan ketahuilah, semoga Allah berikan kepada hati kamu dengan nur Iman – bahawa qiyamulail adalah mahar Hurulain (bidadari), dan barangsiapa yang paling banyak melakukannya maka ia akan mendapat paling banyak dan Allah akan memberinya paling banyak. Berkata Malik Bin Dinar: Sengaja daku menjauhkan diriku daripada berbaring – yakni disebabkan qiyamulail – lalu daku tertidur, maka dalam mimpiku itu daku berada dengan bidadari yang secantik-cantiknya dan di dalam tangannya terdapat cebisan kertas – iaitu surat, lalu ia berkata kepadaku: Adakah kamu dapat membaca dengan baik, daku menjawab: Ya, lalu daku melihat di dalam cebisan kertas itu dan dapati tertera di atasnya:

Adakah kamu dapat berasa kelazatan-kelazatan dan keamanan,
Daripada keputihan (anak-anak gadis) bidadari-bidadari di dalam syurga-syurga,
Kamu hidup kekal tidak mati di dalamnya,
Dan kamu bermain-main di dalam syurga bersama si cantik jelita,
Bangkitlah daripada tidurmu sesungguhnya kebaikan,
Daripada tidur bertahajjudlah dengan Al Quran.

Dan diriwayatkan bahawa Azhar Bin Mughith adalah seorang yang kuat bertahajjud, bahawa beliau berkata: Daku bermimpi melihat seorang perempuan yang tidak menyerupai perempuan dunia ini (kecantikannya), lalu daku berkata kepadanya: Siapakah kamu? Katanya: Bidadari. Maka kataku lagi: Kahwinlah dengan daku, lalu ia berkata: Sudahkah kamu bercakap dengan tuanku dan menyediakan maharku. Kataku lagi: Apakah maharnya? Jawabnya: Lamanya tahajjud.


0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails