“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Februari 08, 2010

Saling membela, berkasih sayang erat ukhuwah

Oleh Prof Madya Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi

Umat Islam disaran hulur bantuan kepada rakyat Palestin yang dizalimi Israel

PERSAUDARAAN Islam antara tonggak terpenting yang menyumbang ke arah kecemerlangan ummah. Sejarah Islam sudah memahatkan episod gemilang generasi Rasulullah SAW yang mengangkat martabat Islam ke mercu paling tinggi pada zaman permulaannya.

Masyarakat Islam berpaksikan pada prinsip persaudaraan dalam menghadapi pelbagai situasi seperti peperangan, perdamaian, penghijrahan dan perniagaan. Islam menganjurkan umat Islam membina persaudaraan dalam mesej utama kepada umatnya. Biarpun berlainan bangsa, warna kulit, sempadan tempat dan bahasa, ia bukanlah batu penghalang ke arah itu dan Islam tetap menyatukan mereka atas dasar iman serta takwa kepada Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: "Wahai umat manusia. Sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu)." (Surah al-Hujurat, ayat 13)

Ada dua prinsip utama mesti dipelihara setiap Muslim dalam membina persaudaraan sebagai pemangkin ke arah kekuatan dan kejayaan umat Islam iaitu prinsip saling membela serta prinsip saling berkasih sayang.

Prinsip pertama iaitu saling membela bererti setiap Muslim tidak akan sama sekali membiarkan saudaranya direndahkan atau dihina. Dia juga tidak akan membiarkan saudaranya menghadapi bahaya sendirian melainkan wajib baginya untuk membantu, menolong, memperkuat, membela dan melindunginya. Ini termasuk menjaga rahsia, memelihara aib masing-masing, menolong bila ditimpa musibah atau bahaya terhadap harta, jiwa dan kehormatannya.

Perlu ditegaskan rahmat dan pertolongan Allah hanya akan dikurniakan kepada orang beriman jika dia mempunyai komitmen kuat untuk membela dan membantu orang lemah seperti fakir miskin, membela orang difitnah dan dizalimi.

Sehubungan itu, Baginda Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya kalian hanya akan dibantu dan diberikan rezeki oleh Allah jika kalian semua membela orang yang lemah." (Hadis riwayat Bukhari)

Membantu golongan fakir miskin bermaksud mengeluarkan sebahagian daripada anugerah Allah seperti harta, ilmu dan sebagainya untuk mengangkat taraf kehidupan mereka. Sementara membela orang dizalimi dan difitnah menuntut setiap Muslim berusaha membersihkan nama baik mereka.

Di samping itu, orang yang zalim juga harus dibela seperti mana ditegaskan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud: "Bantulah saudaramu yang zalim mahupun yang dizalimi. Jawab sahabat: Kami akan membantunya sewaktu dia dizalimi, bagaimana pula kami akan membantunya bila dia berlaku zalim? Ujar Rasulullah: Kamu menegahnya daripada perbuatan zalimnya itulah erti membantunya." (Hadis riwayat Bukhari)

Oleh itu, marilah bersama membantu dan menghulurkan pertolongan kepada saudara kita di Palestin berdasarkan kemampuan yang ada. Inilah masanya dan giliran untuk membantu meringankan beban serta penderitaan dihadapi daripada segi kewangan, makanan, pakaian, perubatan dan doa supaya mereka lebih tabah, sabar serta diberikan kekuatan menghadapi kekejaman rejim zionis Israel yang zalim.

Umat Islam juga boleh mengambil tindakan memboikot barangan Amerika dan sekutunya sebagai tanda sokongan padu kepada warga Palestin yang kini berjihad mempertahankan maruah dan tanah air tercinta.

Prinsip kedua pula iaitu kasih sayang yang harus didasarkan atas keredaan Allah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tidak sempurna iman seseorang di kalangan kamu sehinggalah dia mencintai saudaranya seperti dia mencintai dirinya sendiri." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Prinsip berkasih sayang asasnya meniupkan semangat besar dalam jiwa setiap Muslim bersama meringankan kesulitan hidup dialami saudaranya Muslim, bahkan turut sama mencari jalan menyelesaikan kemelut dan masalah umat. Sejarah Islam mengabadikan wujudnya model unggul ukhuwah Islamiah yang ditampilkan kaum Ansar yang amat mencintai kaum Muhajirin. Lantas mereka sanggup membahagikan sama rata harta, tanah, barang dagangan, bahkan isteri kepada kaum Muhajirin yang sangat miskin.

Akhirnya kisah pengorbanan penuh gilang gemilang ini diabadikan Allah dalam al-Quran. Firman-Nya yang bermaksud: "Orang tinggal di kota Madinah dan beriman (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka mencintai orang yang berhijrah kepada mereka. Mereka tidak menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (Muhajirin) dan mereka mengutamakan (orang Muhajirin) atas diri mereka sendiri sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan sesiapa yang terpelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang beruntung." (Surah al-Hasyr, ayat 9)

Inilah contoh teladan persaudaraan tulen tiada tolok bandingnya terukir dalam sejarah Islam sehingga setakat ini yang diasaskan atas dasar akidah yang satu ditujukan khusus kepada Allah Maha Esa semata-mata, bukannya mengharapkan kepentingan duniawi atau manfaat bersifat sementara cuma.

Jelaslah, bagaimana Islam berjaya memupuk persaudaraan di kalangan kaum Ansar dan Muhajirin sehingga mereka saling bekerjasama, duduk sama rendah serta berdiri sama tinggi tanpa memandang kepada kelebihan pangkat dan keturunan. Malah, mereka saling hormat menghormati dan bertoleransi antara satu sama lain sehingga mampu membentuk masyarakat yang bersatu dan kuat serta unggul dalam segala lapangan hidup. Mereka berjaya menonjolkan diri sebagai kuasa besar baru mengatasi kehebatan Rom dan Parsi serta berjaya menyebarkan risalah keadilan Islam kepada seluruh manusia.

Islam mengajar umatnya ikatan penghubung antara umat Islam adalah ukhuwah Islamiah, bukan kesukuan, kebangsaan atau kepartian kerana Islam adalah satu-satunya ikatan yang diwajibkan oleh Allah kepada setiap Muslim.

Menjadi kewajipan setiap Muslim untuk meyakini setiap mereka adalah bersaudara. Firman Allah bermaksud: "Bahawa sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara dua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat." (Surah al-Hujurat, ayat 10)

Sumber : BHarian 2010/02/08

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails