“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 04, 2010

Adab menziarahi jenazah


Gambar hiasan

Assalamualaikum warahmatullah,

Firman Allah SWT yang bermaksud, “…setiap jiwa itu akan merasai mati..” (Surah ali-Imran, ayat 185). Rasulullah SAW juga telah mengingatkan kepada umatnya agar sentiasa mengingati mati dalam sabdanya yang bermaksud, “Perbanyakkanlah memperingati perkara yang memutuskan kenikmatan dunia (mati).”

Tua belum pasti, tetapi MATi iTU PASTi. Mengapa tiba-tiba saya bercakap fasal kematian? Dua hari lepas, saya membaca posting tentang kematian seorang rakan di SIM, saya mungkin mengenalinya, mungkin tidak. Apa-apapun, marilah kita sama-sama sedekahkan al-Fatihah kepada arwah, Allahummaghfirlahu warhamhu... (Ya Allah ampunkanlah dosanya dan limpahkan rahmat-Mu ke atasnya)… [Jazakillah kepada rakan blogger, UmmuWaheedah untuk entri kali ini].

Saya pernah menghadapi pemergian opah yang sangat saya sayangi pada tahun 1997. Itulah kali pertama saya menghadapi pemergian orang yang rapat dengan saya. Sebelum ini, saya pernah menziarahi jiran yang kematian ibunya, waktu itu saya masih di sekolah rendah. Pulang ke rumah selepas itu, saya demam selama seminggu. Entah apa sebabnya, sayapun tidak pasti. Selepas itu, saya tidak pernah menziarahi jenazah sesiapapun, bukan tiada kematian, tetapi mak tidak pernah mengajak menziarahi jenazah. Mungkin kerana peristiwa demam seminggu selepas menziarahi kematian jiran, mak tidak lagi mengajak saya jika berlaku kematian.

Menziarahi jenazah bukanlah agenda yang selalu kita lakukan sehari-hari. Oleh itu, adalah normal jika kadang-kadang kita tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Sebenarnya, dalam ajaran Islam, terdapat adab-adab untuk setiap yang kita kerjakan, termasuklah adab-adab menziarahi jenazah. Apabila kita menerima berita tentang kematian seseorang Muslim, sama ada yang kita kenali mahupun tidak kita kenali, adalah sunat kita menyebut, “innaalillaahi wa innaa ilaihi ro ji'uun”, seperti firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” (Surah al-Baqarah, ayat 156)

Adab-adab menziarahi jenazah seperti :

  1. Dilarang orang-orang yang menziarahi keluarga yang baru ditimpa kematian hadir di tempat rumah tersebut dengan bergurau senda dengan teman-teman yang lain. Tidak digalakkan meninggikan suara ketika berbual-bual. Perkara ini mungkin akan menyinggung perasaan keluarga tersebut. Hormatilah ahli keluarga jenazah yang bersedih. Mereka tidak mungkin akan faham kenapa orang lain masih boleh tersenyum dan ketawa apabila mereka sedang berduka. Kita haruslah mengucapkan takziah kepada keluarga tersebut perkataan, “Semoga Allah menambahkan ganjaran pahala kamu, dan memperbaiki kedudukan kamu serta mengampunkan dosa ahli keluarga kamu yang baru meninggal.”
  2. Disunatkan bagi orang yang menziarahi kematian agar membaca surah Yasin seperti yang disebutkan di dalam hadis yang bermaksud, “Bacalah ke atas mereka yang sedang menghadapi kematian dengan membaca surah Yasin.” (Hadis riwayat Abu Daud)
  3. Berdoa supaya jenazah mendapat keampunan Allah SWT dengan mengucapkan “Allahummaghfirlahu warhamhu” ertinya, “Ya Allah, ampunkanlah dosanya dan limpahkan rahmat-Mu ke atasnya.”
  4. Memberi pertolongan kepada keluarga jenazah dalam urusan pengkebumian atau menyediakan makanan untuk keluarga si mati. Digalakkan agar menghulurkan bantuan yang berbentuk wang atau makanan kepada keluarga yang ditimpa kematian khususnya bagi keluarga yang miskin.
  5. Makruh bagi orang yang menziarahi rumah yang ada kematian, makan/minum di rumah tersebut kerana ianya menyibukkan lagi ahli keluarga tersebut. Melainkan jika makanan atau minuman tersebut disediakan oleh jiran tetangga bagi keluarga yang ditimpa kematian.
  6. Melahirkan perasaan dukacita kepada waris di atas kembalinya ke rahmatullah.
  7. Mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan perasaan dukacita keluarga jenazah.
  8. Mengingatkan keluarga jenazah dengan kesabaran di atas ujian Allah.
  9. Tidak menceritakan aib jenazah.
  10. Disunatkan membanyakkan membaca al-Quran dan berdoa sebelum jenazah dikebumikan.
  11. Segerakan pengurusan jenazah.
  12. Sembahyangkan jenazah dan mengiringinya ke kubur.

Terdapat pula perkara-perkara yang tidak dibolehkan dan tidak digalakkan kita membuatnya, seketika kita menziarahi jenazah.
Perkara yang tidak beradab ketika menziarahi jenazah
  1. Membuat perkara yang menyinggung perasaan keluarga jenazah seperti menumpat jenazah atau bergurau senda dan berbual-bual dengan nada suara yang tinggi.
  2. Jangan sesekali bercerita tentang keburukan jenazah. Ingatlah dosa kita dengan manusia hanya boleh diampunkan oleh orang itu sahaja.
  3. Jangan bercerita hal-hal dunia seperti jualan langsung, kerja-kerja kosong dan lain-lain (hal-hal begini memang sering berlaku).
  4. Merasa kesal terhadap kematian seperti meratap atau meraung seperti orang jahiliyah
  5. Membebankan keluarga jenazah dengan permintaan yang mereka tidak mampu
  6. Tidak redha dengan takdir Allah

Beberapa hikmah yang boleh kita perolehi sekiranya kita menziarahi jenazah. Antaranya :
  1. kita berpeluang menzahirkan perasaan simpati kepada keluarga jenazah,
  2. mengurangkan tekanan emosi keluarga jenazah yang kehilangan ahli keluarganya,
  3. dapat mengeratkan silaturrahim dengan keluarga jenazah dan
  4. menunaikan fardu kifayah iaitu memberikan hak sebagai seorang muslim keatas muslim yang lain.
  5. menziarahi jenazah dapat melahirkan rasa keinsafan dalam diri kita tentang kematian itu pasti menjemput kita suatu hari nanti,
  6. kematian adalah sebahagian daripada qadha Allah yang wajib diterima oleh semua makhluknya.
  7. Kita juga dapat bermuhasabah diri tentang ibadat yang telah kita lakukan selama ini. Kita akan terfikir, adakah ibadah kita selama ini mencukupi untuk di buat bekalan di akhirat nanti.

“Ya Allah jadikanlah akhir kehidupan kami dengan kebaikan dan rahmat-Mu dan jangan jadikan akhir hidup kami dengan keburukan dan kemurkaan-Mu”. Amiin.



Capaian entry berkaitan :
  1. Bahagia dengan Husnul Khatimah, Sengsara dengan Su'ul Khatimah
  2. Makna kehidupan "Husnul khaatimah"
  3. Sebuah kematian, satu permulaan
  4. Tazkirah: Kelebihan mengingati mati
  5. Sentiasalah menginsafi diri
  6. Iblis Datang Mengganggu Ketika Sakaratul Maut
  7. Kematian itu pasti

5 ulasan:

  1. ini post yang dicopy paste dari anda.. terima kasih kerana berkongsi.. =)

    BalasPadam
  2. Terima kasih kerana sudi berkongsi juga...

    BalasPadam
  3. Salam...sy juga mohon share..syukran..

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah...sy juga mohon share

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails