“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Isnin, Februari 08, 2010

Harta dunia hanyalah ujian dan amanah Allah


Assalamualaikum warahmatullah,

Firman Allah SWT, "Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-anak; harta benda yang banyak berpikul-pikul dari jenis emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman (sawah ladang). Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga)." (Surah ali-Imran, ayat 14)

HURAIAN:

Secara fitrahnya manusia dijadikan suka kepada kesenangan hidup di dunia yang berupa wanita cantik, anak yang ramai dan kemewahan sama ada harta benda, binatang ternakan mahupun tanah ladang. Kesemuanya ini adalah ujian daripada Allah SWT bagi mengukur tahap keimanan dan keikhlasan seseorang muslim. Kita perlu sedar bahawa segala kenikmatan ini adalah amanah Allah SWT kepada kita dan akan dipersoalkan di akhirat nanti sejauh mana kita telah menunaikan amanah tersebut.

Hanya mereka yang sedar bahawa semuanya itu merupakan ujian dan amanah Allah sahajalah yang akan terselamat dan berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Bahkan mereka yang menjadikan segala kesenangan hidup di dunia sebagai wasilah meningkatkan keimanan dan menunaikan amanah Allah SWT mereka ini akan dianugerahkan balasan syurga olah Allah SWT di akhirat kelak.

Itulah nikmat yang lebih besar dan tiada bandingannya dengan segala kesenangan dan nikmat di dunia, sebaliknya mereka yang lalai dan sibuk mengejar hiburan untuk mendapatkan habuan kesenangan dan kemewahan dunia akan sanggup melakukan apa sahaja bagi mencapai hasrat tersebut sekalipun menyalahi undang-undang syariat Islam. Mereka ini hanya mengecap nikmat yang sementara dunia dan di akhirat kelak terpaksa menanggung azab seksa buat selama-lamanya.

KESIMPULAN:

Segala kesenangan hidup di dunia adalah semata-mata ujian daripada Allah SWT dan amanah-Nya. Mereka yang berjaya menunaikan amanah Allah SWT akan menikmati ganjaran syurga di akhirat manakala mereka yang hanyut dengan keseronokan dunia dan gagal menunaikan amanah yang diberikan oleh Allah SWT akan ditimpa azab seksa di akhirat. Sesungguhnya syurga adalah ganjaran dan nikmat yang lebih baik daripada segala kesenangan hidup di dunia.



Capaian entry berkaitan :

Sumber: UtusanOnLine 22/01/2008

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails