“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Khamis, Februari 04, 2010

Sikap berbaik sangka boleh selesai masalah tanpa polemik

Oleh Abdul Razak Idris

DALAM kehidupan, kita sering berdepan dengan persaingan sesama manusia sama ada dalam bidang ekonomi, sosial dan politik. Malaysia yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi dengan agama lain diiktiraf kerajaan boleh diamalkan selagi tidak merosakkan akidah ummah, memerlukan kita lebih bersikap husnuzan atau berbaik sangka sesama umat.

Setiap warga negara memerlukan sikap berbaik sangka supaya tidak ada sikap suuzan iaitu buruk sangka yang menyebabkan sukar bertoleransi dan menghormati hak perlembagaan agama selain Islam.

Husnuzan ialah sikap yang perlu diterapkan terhadap Allah dan diri sendiri. Paling utama dalam menangani kemelut masyarakat hari ini ialah berbaik sangka sesama kaum terutama dalam negara majmuk seperti Malaysia.
Selepas Merdeka, tiga bangsa terbesar di negara ini iaitu Melayu, Cina dan India hidup harmoni dengan kerajaan pasca merdeka gabungan tiga bangsa ini. Selepas 1963 apabila Malaysia ditubuhkan etnik Sabah dan Sarawak menambah suasana majmuk sedia ada.

Selama lebih 50 tahun merdeka, sikap berbaik sangka antara kaum menjadikan negara tenteram dan harmoni. Ia wujud kerana tuntutan untuk mencari rezeki tanpa menimbulkan pergaduhan dan benih persengketaan akibat perbezaan dalam amalan beragama yang merugikan masyarakat.

Orang Islam yang bertakwa akan mengamalkan ajaran Islam yang menjurus kepada memakmurkan jiran semua agama. Sikap berbaik sangka menjadikan laungan azan di masjid bukan masalah kepada penganut agama lain jika mereka beranggapan masyarakat Islam menjamin hak jiran mereka.

Dalam menangani isu yang mencemarkan rumah ibadat kita perlu berbaik sangka kepada sesama Muslim sehingga siasatan diselesaikan polis. Kita tidak boleh menuding jari kepada kumpulan atau individu yang cuba mencetuskan kegelisahan masyarakat.

Walaupun husnuzan sikap terpuji, kita perlu berhati-hati juga perkara membabitkan halal dan haram ketika berurusan dalam kehidupan seharian. Kita dituntut mencari makanan halal dari segi syarak, jika was-was terhadap penjual atau bahan makanan, kita perlu menjauhinya dan jangan memakan atau membeli makanan atas dasar berbaik sangka memerlukan kita berfikir secara rasional dan kritis.

Kita juga perlu mendapatkan nasihat ulama terutama mencari rezeki sama ada ia syubhah dengan riba dan lebih afdhal meninggalkannya. Kita wajar bersangka buruk terhadap along atau amalan meminjam dengan bunga yang memudaratkan semakin membiak.

Sikap husnuzan biar kena pada tempat, masa dan keadaan, takut ia memudaratkan diri dan keluarga Husnuzan kepada Allah Yang Maha Mengetahui akan mempertingkatkan takwa kepada-Nya.

Kita akan lebih bersabar apabila ditimpa cabaran dan apabila dilimpahi kemewahan, kita segera bersyukur. Setiap kifarah yang Allah turunkan memerlukan kita bermuhasabah dari masa ke semasa.

Dalam negara kita, perpaduan antara kaum dan agama mewujudkan keunikan dan istimewa sifatnya. Sikap husnuzan dalam diri umat Islam menyebabkan kita mudah menerima semua bangsa.

Isu kalimah Allah yang menjadi kes mahkamah bukan bermakna sikap husnuzan kita diperlekehkan, ia menunjukkan suara setiap rakyat perlu dihormati namun cara kita menghormati biar tidak bertentangan Perlembagaan Persekutuan yang bertunjangkan semangat Islam sebagai agama rasmi.

Kita perlu mengimbas saat manis antara kaum selama 53 tahun merdeka dan tidak dijajah lagi. Sikap berbaik sangka perlu terus subur dalam dada terutama kepada Allah, diri dan penganut agama lain.

Pihak yang cuba mencetuskan sengketa perlu bertaubat nasuha kerana ingatlah penuh tipu daya mendorong sikap suuzan. Jika kita kekalkan sikap husnuzan segala masalah selesai tanpa polemik dan tuding-menuding jari.

Sumber : BHarian 2010/02/04

0 KOMEN:

Catat Ulasan

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails