“YA ALLAH, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA PERASAAN SEÐiH ÐAN ÐUKACiTA, AKU BERLINÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA LEMAH ÐAN MALAS, AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BAHKiL ÐAN PENAKUT ÐAN AKU BERLiNÐUNG KEPAÐAMU ÐARiPAÐA BEBAN HUTANG ÐAN TEKANAN PERASAAN.”


“YA ALLAH, BUKAKANLAH UNTUKKU PiNTU-PiNTU KEBAiKAN, PiNTU-PiNTU KESELAMATAN, PiNTU-PiNTU KESiHATAN, PiNTU-PiNTU KENiKMATAN, PiNTU-PiNTU KEBERKATAN, PiNTU-PiNTU KEKUATAN, PiNTU-PiNTU CiNTA SEJATi, PiNTU-PiNTU KASiH SAYANG, PiNTU-PiNTU REZEKi, PiNTU-PiNTU iLMU, PiNTU-PiNTU KEAMPUNAN ÐAN PiNTU-PiNTU SYURGA, YA ALLAH YANG MAHA PENGASiH LAGi MAHA PENYAYANG.”


Rabu, Mei 05, 2010

Anugerah itu amanah dan tanggungjawab


“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga).” (QS 3:14)

Begitu banyak keinginan manusia
harta, tahta, kata dan cinta
sebagai penghias kehidupan fana
di atas pentas kehidupan bernama dunia

Namun mereka terkadang lupa
bahawa di sebalik segala yang indah
selalu ada tanggungjawabnya
yang berat tiada terkira

Apalagi saat hawa nafsu membabi buta
menginginkan anugerah dunia
yang semakin banyak setiap harinya
tanpa peduli bagaimana caranya

Sesungguhnya semua anugerah akan ditanya
bagaimana dipergunakan selama di dunia
khusus harta dua pertanyaannya
dari mana dan untuk apa

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.” (QS 8:27)

Amanah di sebalik setiap anugerah
akan berubah jadi musibah
bila tidak dikelola dengan saksama
dengan nurani yang bening terjaga

Semoga anugerah ini menjadi berkah
dan kita sebagai penerima
mampu menjaga amanah
agar selamat dunia akhirat…

Katakanlah: “Inginkah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?” Untuk orang-orang yang bertakwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya. Dan (mereka dikurniai) isteri-isteri yang disucikan serta keredhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. (Iaitu) orang-orang yang berdoa: “Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka. (Iaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah) dan yang memohon ampun pada waktu sahur.” (QS 3:15~17)

Renung-renungkan…


4 ulasan:

  1. salam bawang goreng. saya kerap singgah di blog ini. terima kasih sbb berkongsi artikel indah dan berguna utk panduan bersama.

    BalasPadam
  2. salam ms , a very good and interesting article, how do u get an idea to write all these, you must be a talented person..keep writing!

    BalasPadam
  3. Salam Jumaat...

    Terima kasih atas kunjungan sahabat.

    MrsFazal, Bulan (sedap nama) :
    Saya input terjemahannya... puisinya saya jumpa semasa mencari bahan untuk artikel http://laman-seri.blogspot.com/2010/04/bukan-hak-milik-tetapi-anugerah.html.

    Pemilik puisi di http://kopiradix.multiply.com/journal/item/173/Puisi_Anugerah_dan_Amanah_

    Saya update entry utk kredit penulis puisi.

    ZeqZeq : Maaf, saya tak dapat tangkap maksud soalan. U mean 'intimasi' soalan poll kah?

    BalasPadam

Kongsikan komen anda di sini...

Related Posts with Thumbnails